onsdag 27. juni 2012

Baderomsutfordring


Maskinistfrua har en baderomsutfordring gående.
Jeg slenger meg på med dette som jeg egentlig skulle lagt inn til Hviits utfordring sammen med Comfort- kjeden; "Vis meg ditt drømmebad".
Ja, for vi HAR faktisk vårt DRØMMEBAD! :)


Dette er hva du møter når du åpner døra til badet!
(Philippe Starck- toalett...)

 
Min største angst når vi lette etter nytt hus for noen år siden, var at badet skulle være nyoppusset og IKKE slik jeg ønsket.
Badet var lyseblått og uendret siden byggeår i 1987. HELDIGVIS!
Jeg er overmåte interessert i planløsninger og praktiske detaljer, og ønsket et bad slik jeg ville ha det!!! :)


Jeg er glad vi bestemte oss for å bo oss litt inn før vi startet renoveringen av badet.
Ønsker og behov endrer seg. Og likeså baderomstrendene...
Ønsket var at badet skulle være fint og tidløst i MANGE år!!!

Valget falt på hvite, matte, rektangulære fliser fra Megaflis, med smale, lysegrå fuger.
Matte fliser ble bevisst valgt fordi sprut fra boblebadet synes mindre på matte flater enn på blanke flater.

Listverk ble valgt bort for å skape et rent og enkelt uttrykk.

Innredingen fra Vedum Bad, kjøpt på Comfort, var vi så heldige å fikk kjøpt for en god pris. Skapene skulle egentlig monteres horisontalt, men vi valgte å montere dem vertikalt. Da fikk vi samtidig utfordringen med hyllene. Nye hull måtte bores, og glassplater bestilles hos glassmester.

En annen fiffig løsning er stikkontakter inne i begge skapene.
En kan si vi har målt alt ikke bare en og to ganger, men MANGE ganger slik at vi var helt sikre på at forarbeidet ble riktig og alt ble montert på rett plass.


De lyse flisene på gulvet er også fra Megaflis, og skulle jeg endret på noe i dag må det vel være at gulvflisene kunne vært hakket mørkere.
Det fordi at mor i huset røyter som ei bikkje, og mørkt hår på lyst gulv er jo ikke akkurat noen heldig kombinasjon.


Der boblebadet (Hurricane) er var det et standard badekar, så for å få plass til dette måtte vi ta litt av Knertens rom.

Og med litt venting fikk vi tak i skiferplate til badekar- trappa som var i ett helt, langt stykke. Og samme til "do- kassa".

Du kan jo lure på hvorfor vi lagde en slik kasse når vi rev hele badet og byttet alle rør i huset samtidig. Saken er den at det dukket opp uventede overraskelser i veggen med et annet rør som gjorde at vi måtte lage denne kassa.
Ellers hadde jeg ønsket meg en vegg i flukt.
For å gjøre et beste ut av det måtte vi her også måle og måle, og lage kassa bred nok til at den ville rekke bort til vasken istedenfor at den skulle stoppe brått opp midt på veggen.


Det ble en estetisk fin løsning, så alt i alt er jeg veldig fornøyd med kassa likevel.

Den hylla er kjekk til både det ene og det andre.


De små flisene på do- kassa og som ramme rundt speilet, er fra Flisekompaniet og er i fargen offwhite. Dette for å bryte litt.


Fiffig detalj: I tilfelle det går galt med sisterna til toalettet skal det være et sladrehull i kassa slik at vannet kan renne ut.
Hullet så ikke videre pent ut, så etter at flisleggeren hadde gjort seg ferdig monterte den hendige maskinisten her i huset en SKROG GJENNOMFØRING.
Rett og slett en liten "ring" som fåes kjøpt i båtforretninger.


To sluk må til på et bad med boblebad sier regelverket. Ett under boblebadet og et i selve baderommet. I tillegg må det være luftemuligheter fra undersiden av karet og i tilfelle lekkasje.
En veldig serviceinnstilt fyr hos Comfort Revetal viste oss noe som gjorde disse reglene mer estetiske!!!
"Sluk- lokk" og lufteluke i samme stil.




 

 Vasken og benken er i hvit corian. Det er ikke mulig å tappe vann i vasken på grunn av nok en estetisk finesse; lokket som skjuler sluket i vasken.
Vi er jo ikke "klut- generasjonen" som tapper vann i vasken og vasker seg under armene, så det er ikke noe problem.

Dette ble et informativt, LANGT og detaljrikt innlegg!
Ha-ha, men jeg liker detaljer... ;)


4 kommentarer:

  1. Det har blitt kjempefint Bella ;)

    SvarSlett
  2. Så flott bad!
    Klem

    SvarSlett
  3. Badet deres ER lekkert! Synes dere har gjort en grundig jobb her, ingenting overlatt til tilfeldighetene:) Jeg trekker en vinner ikveld! Vi snakkes snart vennen og takk for alle god ord ♥

    SvarSlett